Μέγαρο Μαξίμου
  Ηρώδου Αττικού 19
  TK: 106 74 Αθήνα

  Τηλ: 210-33 85 241-244
  Φαξ: 210-33 85 274

  E-mail: ypep@primeminister.gr

 

 

Να έρθουμε τώρα στις εξελίξεις γύρω από το ΕΣΡ. Πρώτα απ’ όλα, όπως ήδη ξέρετε γιατί έχετε δει και τα σχετικά διαφημιστικά, ο Υπουργός Επικρατείας, ο κύριος Νίκος Παππάς είναι εδώ κοντά μας. Καλησπέρα, καλώς ήρθατε κύριε Υπουργέ.

Καλησπέρα κύριε Ευαγγελάτε.

Για να κάνουμε μία συζήτηση. Ο κύριος Παππάς ούτως ή άλλως είναι το κεντρικό πολιτικό πρόσωπο αυτών των ημερών.

Όσον αφορά το συγκεκριμένο θέμα, ναι.

Πάμε λοιπόν πρώτα από όλα να δούμε το βίντεο με τις εξελίξεις. Και είναι αρκετές γιατί χθες το βράδυ στη Βουλή διεφάνη μία ακτίδα συναίνεσης. Η ΝΔ σήμερα υπέβαλε μία πρόταση, ένα πρόσωπο, τον κύριο Κουτρουμάνο, ως Πρόεδρο για το ΕΣΡ. Μοιάζει να διαμορφώνεται μια καταρχήν τάση προς τη συναίνεση ενώ είχαμε και δηλώσεις ξανά από τον κύριο Βύρωνα Πολύδωρα.

(Video)

Εδώ λοιπόν είναι ο κύριος Παππάς και ξεκινάω αμέσως από αυτό που ίσως μέχρι τώρα μοιάζει να είναι το αγκάθι. Η αξιωματική αντιπολίτευση ζητά κατάργηση του νόμου που έχουμε μάθει να λέμε νόμο Παππά. Εσείς μιλάτε για αναστολή. Τι θα γίνει τελικά;

Να ξεκαθαρίσουμε καταρχήν το εξής, διότι πολλές φορές στο δημόσιο λόγο υπάρχουν γενικεύσεις οι οποίες δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα. Ο νόμος 4339, αυτό που κακώς στην καθομιλουμένη λέγεται νόμος Παππά, είναι ο νόμος ο οποίος αυτή τη στιγμή ισχύει. Στο νόμο αυτό όλες οι αρμοδιότητες για την αδειοδότηση των τηλεοπτικών σταθμών, όπως τον ψηφίσαμε τον Οκτώβρη του 2015, υπήρχαν για το ΕΣΡ. Ήταν δηλαδή ανατεθειμένες στην ανεξάρτητη ρυθμιστική αρχή. Όταν διαπιστώθηκε αδυναμία το Γενάρη και το Φλεβάρη του τρέχοντος έτους για τη συγκρότηση του ΕΣΡ, εισήχθη μία τροπολογία πρόσθετη η οποία μετέφερε για την πρώτη και μόνη φορά εφαρμογής του νόμου της διαδικασίας της αδειοδότησης την αρμοδιότητα στη Γενική Γραμματεία Ενημέρωσης.

Το περιβόητο 2Α το οποίο κρίθηκε αντισυνταγματικό.

Το περιβόητο 2Α. Άρα λοιπόν είναι οι διοικητικές πράξεις οι οποίες φύτρωσαν, ας πούμε, από το 2Α αυτές που προσβλήθηκαν στο ΣτΕ και αυτές που αλλάζουν και αυτές που διαμορφώνουν και τις εξελίξεις, έτσι; Άρα αυτή τη στιγμή έχουμε μία νομοθεσία η οποία αναθέτει κανονικά στο ΕΣΡ τη διαδικασία της αδειοδότησης. Το κεντρικό στοιχείο αυτής της πολιτικής στιγμής είναι -όπως νομίζω φάνηκε και από το ρεπορτάζ που μόλις παρουσιάσατε- ότι είμαστε σε μία τροχιά συγκλίσεων. Αυτό θέλω να το χαρακτηρίσω απολύτως θετικό και για το συγκεκριμένο ζήτημα το οποίο έχει ταλαιπωρήσει και την πολιτική ζωή και δίχασε και το νομικό κόσμο της χώρας και έγινε αφορμή για ανοίκειες επιθέσεις και για πράγματα τα οποία θα θέλαμε όλοι να ξεχάσουμε. Νομίζω ότι τώρα περνάμε στη στιγμή που είναι θετική η δυναμική των εξελίξεων.

Πάμε όμως να τα δούμε αναλυτικά κι εγώ θα επιμείνω στο ερώτημα. Η αξιωματική αντιπολίτευση μιλάει για κατάργηση, εσείς μιλάτε για αναστολή, γιατί; Γιατί στο νόμο εκτός από αυτό το κομμάτι που περιγράψατε, το 2Α, υπάρχουν και άλλα σημεία. Σημεία τα οποία δεν εξετάστηκαν από το ΣτΕ γιατί, να το πω απλά, τράκαρε πάνω στο 2Α και είπε αντισυνταγματικό άρα δεν πάω παρακάτω. Λέω ένα από αυτά: Αριθμός αδειών, το περιβόητο 4. Λέω λοιπόν και επιμένω να ρωτάω, θα πάτε σε κατάργηση του νόμου ή θα επιμείνετε σε αναστολή;

Νομίζω ότι το επιχείρημα περί κατάργησης του νόμου δεν ακούγεται τόσο έντονα όσο ακούγονταν πριν. Θέλω να θυμίσω…

Είστε κατηγορηματικός ότι δε θα κάνετε πίσω από αυτό όμως;

Ακούστε με. Η νομοθεσία θα προσαρμοστεί στην απόφαση του ΣτΕ, αυτό είναι σαφές. Οι αποφάσεις του ΣτΕ δεσμεύουνε και Κυβέρνηση και αντιπολίτευση και εδώ -είτε μας αρέσουν είτε δε μας αρέσουν- θα πρέπει να προσαρμοστούμε, δεν υπάρχει καμία αμφιβολία επί τούτου. Τώρα για το θέμα αναστολή ή κατάργηση: Εξήγησα και πριν ότι η συγκεκριμένη τροπολογία έλεγε ότι μόνο για την πρώτη εφαρμογή του νόμου μεταφέρονται αυτές οι αρμοδιότητες. Οι αρμοδιότητες είναι κατά το νόμο στο ΕΣΡ. Η πρώτη εφαρμογή του νόμου σενετελέσθη συνεπώς θα σας έλεγα κιόλας ότι η τροπολογία την οποία φέρνουμε στη Βουλή για να ψηφιστεί την Πέμπτη είναι σχεδόν εκ του περισσού. Υπάρχει ένα ζήτημα. Εάν καταργηθεί αυτή τη στιγμή αυτοβούλως από την Κυβέρνηση, από τη Βουλή η τροπολογία βάσει της οποίας διεξήχθη ο διαγωνισμός και συγκροτήθηκαν επιχειρήσεις, κλείστηκαν άνθρωποι τρεις μέρες στη Γενική Γραμματεία, κατέβαλαν τίμημα, δημιουργούνται αξιώσεις αυτομάτως και πρέπει τα χρήματα να επιστραφούν το επόμενο…

Ε, δε θα πρέπει όμως τα χρήματα να επιστραφούν σε αυτούς τους ανθρώπους;

Στο τέλος ναι, αλλά εδώ νομίζω ότι καταλαβαίνει κανείς ότι είναι άλλο να βγει μία δικαστική απόφαση η οποία να επιβάλλει αυτό και άλλο…

Ένα λεπτό κύριε Παππά, το άκουσα και από τον κύριο Βούτση το επιχείρημα αλλά να το σκεφτούμε διαφορετικά. Έρχεται κάποιος που είναι επενδυτής, για όποια επένδυση -για την τηλεοπτική τώρα, για μια επένδυση στην ενέργεια, σε όποιον τομέα, στον τουρισμό-όπου και κάτι πάει στραβά και ο διαγωνισμός που προκηρύσσει το κράτος δεν καταλήγει στο αποτέλεσμα. Δε θα πρέπει να του δώσουμε τα λεφτά του πίσω;

Βεβαίως.

Δηλαδή και το μήνυμα που εκπέμπετε λέγοντας ότι δεν το κάνουμε κατάργηση το κάνουμε αναστολή για να μη δώσουμε αποζημιώσεις.

Η αναστολή είναι απαραίτητο να είναι έτσι διότι εκκρεμεί η απόφαση του ΣτΕ. Δεν είναι δυνατό η διοίκηση αυτή τη στιγμή, η Κυβέρνηση, να έρθει να τραβήξει πίσω αυτοβούλως ενώ τυπικά δεν έχει δημοσιευθεί η απόφαση

Άρα δεν πάτε για κατάργηση. Επιμένετε στο αναστολή.

Και δε νομίζω ότι επιμένει κανείς αυτή τη στιγμή. Διότι θέλω να σας θυμίσω

Σας βλέπω πιο διαλλακτικό πάντως. Θέλω να το πω. Δηλαδή είδα ότι και στην επιμονή μου δεν είπατε όχι κατηγορηματικά, δε θα το καταργήσουμε. Το αφήνετε ανοιχτό ή τουλάχιστον αυτή είναι η δική μου ερμηνεία.

Ακούστε με. Όχι, όχι. Έχει κατατεθεί η τροπολογία στη Βουλή που μιλάει για την αναστολή της εφαρμογής της συγκεκριμένης διάταξης. Θέλω να πω ότι και η ΝΔ όταν βγήκε η απόφαση του ΣτΕ μίλησε για την παραίτηση της Κυβέρνησης. Μετά από λίγες μέρες για την παραίτηση του ομιλούντος, επιτρέψτε μου, να ολοκληρώσω. Μετά από λίγο φτάσαμε στην κατάργηση του νόμου Παππά, μετά περάσαμε στην κατάργηση του 2Α και σήμερα έχουμε ακόμη και πρόταση για πρόσωπο. Δεν το λέω για κακό, το χαιρετίζω ως στάση και λέω ότι περισσεύει χρόνος, υπάρχει χρόνος αυτή τη στιγμή, ούτως ώστε η ΝΔ να μετακινηθεί από το παρών στο ναι. Τα ζητήματα των προσώπων

Αν όμως πάρετε μόνο τα του διαγωνισμού, έβαλα ένα ερώτημα θα το επαναφέρω, ο αριθμός 4, ένας αριθμός που έχετε προσδιορίσει για τις άδειες, μένει, υπάρχει. Επιμένετε στο 4;

Κοιτάξτε να δείτε. Δεν έχει υπάρξει κάποια αυτή τη στιγμή απόφαση δικαστική η οποία να μας αναγκάζει να τον αλλάξουμε αυτόν.

Όχι, όχι. Δεν εξετάστηκε, δεν εξετάστηκε. Επειδή στο ΣτΕ είπε 2Α

Μισό λεπτό. Μιλάμε, θέλω να μου πείτε αν μιλάμε για το επίπεδο το δικαστικό ή το επίπεδο το πολιτικό. Διότι η πολιτική μας άποψη εμάς ήτανε σαφής, υποστηρίχθηκε νομίζω τεκμηριωμένα και επαναλαμβανόμενα και αυτή εξακολουθεί να ισχύει.

Το σκεπτικό του ΣτΕ λέει ότι και το νούμερο, αν θα είναι 4, 14, 54 ή 2 θα πρέπει το ΕΣΡ να το κρίνει.

Δεν το ξέρω αυτό. Εγώ δεν έχω δει το σκεπτικό του ΣτΕ. Θέλω να πω στους τηλεθεατές όμως ότι, θέλω να πω το εξής: Κοιτάξτε να δείτε. Εδώ πέρα είχαμε όλες τις προηγούμενες νομοθεσίες να αποδίδουν την απόφαση για τον αριθμό των αδειών στον υπουργό. Δηλαδή, ο υπουργός υπέγραφε ένα χαρτί, μία υπουργική απόφαση και έλεγε τόσες είναι οι άδειες. Αυτό θεωρούνταν αυτονόητο για τα κόμματα της σημερινής αντιπολίτευσης στα χρόνια που περάσανε. Όταν μπήκε στο δικό μας νόμο θεωρήθηκε casus belli και έγινε και αφορμή για να υποστούμε, και εγώ προσωπικά, επιθέσεις με ακραίους χαρακτηρισμούς. Αυτό είναι νομίζω ενδεικτικό. Γιατί; Κατά τη γνώμη μου διότι αντιλήφθησαν για πρώτη φορά ότι εμείς το νόμο δεν τον ψηφίσαμε για να τον παρκάρουμε, όπως κάνανε οι προηγούμενοι. Τον ψηφίσαμε

Άρα επιμένετε στο 4;

Προφανώς και επιμένουμε. Έχουμε κάνει αναλυτική συζήτηση νομίζω και τεκμηρίωση για το γεγονός ότι εδώ πέρα πρέπει να υπάρξει

Το λέω γιατί ο κύριος Πολύδωρας σε μία από τις συνεντεύξεις που έδωσε σήμερα, τώρα δε θυμάμαι αν είναι στον alpha 9.89 ή την άλλη που έδωσε στα ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ, πάντως σε μία από τις δύο είπε ότι με πήρε ο Τσίπρας τηλέφωνο χθες το βράδυ και μου είπε Βύρωνα δεν το έκανα για να σε κάψω, να σε χρησιμοποιήσω και ότι ήτανε να δώσουμε 7-8 άδειες. Ότι δηλαδή το είπε ο Πρωθυπουργός ότι 7-8 άδειες θα έδινες ως πρόεδρος του ραδιοτηλεοπτικού.

Κοιτάξτε, ακούστε να δείτε. Σας είπα, σας είπα, άμα με ακούσετε θα βγάλουμε και ειδησούλα. Λοιπόν, σας είπα και πριν ότι είμαστε σε μία τροχιά σύγκλισης. Νομίζω ότι αν αυτό το θέμα εγείρεται ως μέγιστο και για την αντιπολίτευση μπορούμε να δούμε μία ρύθμιση η οποία θα προβλέπει ότι η γνώμη του ΕΣΡ δε θα είναι απλώς αιτιολογημένη όπως προβλέπει ο 4339 αλλά σύμφωνη. Να απαιτείται δηλαδή η συμφωνία του ΕΣΡ και για τον αριθμό των αδειών. Βεβαίως και αυτό μπορούμε να το συζητήσουμε.

Να κάνω μία γενική παρατήρηση και να ζητήσω την τοποθέτησή σας. Είπα και πριν ότι σας βλέπω σήμερα συναινετικό και ανοιχτό ακόμα και στο νούμερο που λέτε τώρα.

Νομίζω πήραμε θετικά μηνύματα από τη χθεσινή συνεδρίαση. Διότι ήτανε μία συνεδρίαση σε διαφορετικό κλίμα.

Εάν θυμηθώ πάντως το τελευταίο διάστημα ήταν άλλη εικόνα. Δηλαδή, τροπολογία για το κλείσιμο εντός 5 ημερών των σταθμών που δε θα είχαν αδειοδότηση, αντίδραση, εν θερμώ θα έλεγα εγώ αλλά είναι δικό μου σχόλιο, το βράδυ της Τετάρτης της προηγούμενης πριν από μια εβδομάδα μετά την απόφαση του ΣτΕ εκεί όπου είπατε πάμε στη Βουλή τη Δευτέρα καινούρια ρύθμιση, νέο νόμο. Τι άλλαξε από τότε μέχρι τώρα;

Άλλαξε, νομίζω ότι υπάρχει μία σαφής διάθεση για συναινέσεις. Και αντιλαμβάνονται όλοι ότι η τυφλή σύγκρουση δε θα έχει νικητές και χαμένους. Θα είναι μία αρνητική εξέλιξη για όλους αλλά εν πάση περιπτώσει νομίζω ότι είναι ένα θετικό βήμα αυτό που συνέβη χθες. Είναι ένα θετικό βήμα το οποίο θα το αξιολογήσουμε, το αξιολογούμε, το χαιρετίζουμε και πιστεύουμε ότι μπορεί να ολοκληρωθεί. Κοιτάξτε, αυτή ήτανε μία διαδικασία η οποία ήτανε πολιτικά φορτισμένη, πάρα πολύ, έτσι; Και ήτανε μία διαδικασία η οποία όπως αντιλαμβάνεστε κι εσείς δίχασε και το νομικό κόσμο της χώρας. Δηλαδή η απόφαση από ότι ακούμε και βλέπουμε ήτανε 14–11. 14–11 σημαίνει ότι υπήρχαν 11 δικαστές οι οποίοι θεωρούσαν ότι αυτό που κάναμε ήταν απολύτως συνταγματικό και θα έπρεπε να ολοκληρωθεί

Προσωπικά κύριε Υπουργέ δεν είμαι σίγουρος, δεν το ξέρω, εσείς το ξέρετε καλύτερα.

Εντάξει. Σας λέω εγώ, σας λέω τι συζητιέται.

Οι 11 οι οποίοι μειοψήφησαν μπορεί κάποιοι από αυτούς να θεωρούσαν ότι ο νόμος είναι αντισυνταγματικός αλλά χρειαζόταν άλλη αντιμετώπιση ή προδικασία όπως ακουγόταν ή ότι άλλο. Δεν είμαι σίγουρος, από το ρεπορτάζ μου, ότι οι 11 είπαν συνταγματικός, είμαι σίγουρος ότι οι 14 είπαν αντισυνταγματικός. Το πόσοι είπαν συνταγματικός

Το ρεπορτάζ λέει ότι έγινε μία ψηφοφορία επί της συνταγματικότητας και μόνο. Και αυτό είναι το αποτέλεσμα

Έκανε μια προσπάθεια ο πρόεδρος με την προδικαστική διαδικασία και πήρε μόνο 3 ψήφους λέει.

Και αυτό το αποτέλεσμα υποδηλώνει ακριβώς ότι εδώ πέρα υπήρχε και μία αμφισημία σε σχέση με το εάν πραγματικά ήταν αντισυνταγματικό αυτό που κάναμε ή δεν κάναμε. Εν πάση περιπτώσει αυτή είναι η απόφαση, σε αυτή την απόφαση είμαστε όλοι υποχρεωμένοι να προσαρμοστούμε.

Πάω στο επόμενο. Την πρόταση Κουτρουμάνου που έκανε η ΝΔ πώς την ακούσατε;

Δε θα κάνω απολύτως κανένα σχόλιο για τα πρόσωπα γιατί και ουσιαστικά αλλά και θεσμικά είναι μία διαδικασία η οποία αφορά τη Βουλή και όχι την Κυβέρνηση αλλά θα την αξιολογήσω ως εξής: Ότι είναι μία πρόταση η οποία στέλνει ένα σήμα και στις άλλες πολιτικές δυνάμεις ότι υπάρχουνε πολύ πραγματικές δυνατότητες συναινέσεων. Είδατε κι εσείς, το έδειξε και το ρεπορτάζ σας, ότι μέσα στη Διάσκεψη των Προέδρων έγιναν αλλαγές στη σύνθεση και στις θέσεις των ανθρώπων

Άρα δεν είναι κάτι που απορρίπτεται, αντιλαμβάνομαι ότι, θα το πω τρίτη φορά, σας βλέπω πολύ συναινετικό και το λέω γιατί η Κυβέρνηση, γιατί η αλήθεια είναι ότι κυβερνητική πολιτική ήταν αυτή, προφανώς πάνω σας ακούμπησε και εσείς την υλοποιήσατε αλλά ήταν μια κυβερνητική πολιτική, ήταν πάρα πολύ επιθετική στο θέμα των καναλιών. Πάρα πολύ

Όχι, όχι, με συγχωρείτε. Εδώ θα διαφωνήσω. Θα διαφωνήσω. Ξέρετε κάτι; Θέλω να θυμίσω το εξής, το οποίο το ξεχνάμε. Όταν ψηφίσαμε το νόμο τα τρία κόμματα της ελάσσονος αντιπολίτευσης, το ΠΑΣΟΚ, το ΠΟΤΑΜΙ και η ΕΝΩΣΗ ΚΕΝΤΡΩΩΝ, ψηφίσαν πάρα πολλά άρθρα από το νόμο αυτό. Δηλαδή ο νόμος έχει 15 άρθρα για την αδειοδότηση, τα 9 το ΠΑΣΟΚ τα ψήφισε, τα 5 τα ψήφισε το ΠΟΤΑΜΙ, τα 8 τα ψήφισε η ΕΝΩΣΗ ΚΕΝΤΡΩΩΝ. Όχι, ξέρετε γιατί το λέω;

Σε μας που θα μας κλείνατε, γιατί εάν γινόταν ο διαγωνισμός εμείς θα κλείναμε, σήμερα δηλαδή δε θα ήμαστε εδώ, τα άρθρα που έχετε μέσα για τους εργαζόμενους, δηλαδή κάθε κανάλι να έχει 400 θέσεις εργασίας, να υπάρχουν εξασφαλισμένα δικαιώματα, μας βρίσκουν σύμφωνους. Δεν υπάρχει αμφιβολία. Προφανώς σε κάθε νόμο υπάρχουν πράγματα τα οποία είναι θετικά και πράγματα που είναι αρνητικά. Εσείς γιατί κατηγορηθήκατε; Ότι προσπαθείτε να ελέγξετε την ενημέρωση. Αυτή ήταν η βάση της πολιτικής κατηγορίας.

Δεν προέκυψε όμως, κύριε Ευαγγελάτε, την ακούω αυτή την κριτική και την ακούω επαναλαμβανόμενη. Θέλω να σας ρωτήσω λοιπόν ειλικρινά, ας περάσουμε έτσι την κόκκινη γραμμή δημοσιογράφου και πολιτικού που συζητάνε. Τον ΣΚΑΙ το θεωρείτε ένα μέσο το οποίο διάκειται φιλικά προς αυτή τη διακυβέρνηση; Πείτε μου ειλικρινώς για ένα δευτερόλεπτο, ας παραβιάσουμε λίγο τον κανόνα.

Θεωρώ, και θα πάρω την πρόκληση για να σας απαντήσω, θεωρώ ότι ο ΣΚΑΙ είναι ένα κανάλι που ασκεί σκληρή κριτική και που όμως έχει μία συνεπή στάση όλα αυτά τα χρόνια, έτσι; Η στάση του λοιπόν αυτή είναι διαχρονική.

Μάλιστα. Στα πλαίσια λοιπόν της συνεπούς σκληρής κριτικής η οποία ασκείται στην Κυβέρνηση έχει μία τοποθέτηση. Μάλιστα. Ο ΣΚΑΙ λοιπόν ήτανε το κανάλι το οποίο πρώτο κατέθεσε φάκελο, πρώτο πήρε άδεια και πρώτο ήρθε να καταβάλλει το τίμημα για την πρώτη δόση. Συνεπώς νομίζω ότι η κριτική περί προσπάθειας…

Μα η κριτική σας ασκήθηκε γιατί, ας πούμε ο αριθμός 4. Γιατί 4 κανάλια; Γιατί από τη στιγμή που υπάρχει η δυνατότητα ως προς το φάσμα να είναι περισσότερα τα κανάλια αφενός, αφετέρου τη στιγμή επίσης που σήμερα λειτουργούνε 7 πανελλαδικοί σταθμοί και αυτοί οι 7 πανελλαδικοί σταθμοί, με εξαίρεση το MEGA, οι υπόλοιποι και τους εργαζόμενους πληρώνουν και εντάξει είναι στις φορολογικές τους υποχρεώσεις και στις τραπεζικές και στις ασφαλιστικές. Εσείς βγήκατε και είπατε: Πληρώσαμε μία έρευνα από τη Φλωρεντία και μας είπε 4 και αποφασίσαμε ότι τα οικονομικά κριτήρια χωράνε 4. Κύριε Παππά, ούτε τα οικονομικά κριτήρια χωράνε 4, χωράνε 6 σήμερα.

Λοιπόν, ακούστε με. Καταρχήν δε θα ήθελα αυτή τη στιγμή να μπω σε περιπτωσιολογία διότι υπάρχει ρεπορτάζ για το αν πληρώνονται ή δεν πληρώνονται άνθρωποι και για το αν επιχειρήσεις που είναι στα media κλείνουν κάποιες δραστηριότητές τους ή όχι. Σας υπόσχομαι ότι θα ξανάρθω όταν ολοκληρωθεί αυτή η διαδικασία και θα τα πούμε πολύ πιο αναλυτικά. Θα μου επιτρέψετε στη σημερινή μας συζήτηση να είμαι πολύ μετρημένος, ακριβώς διότι πιστεύω ειλικρινά ότι είμαστε σε μία φάση στην οποία υπάρχει δυναμική συναινέσεων.

Ωραία, θα πάρω την πρόκληση και αυτή και θα πω το εξής: Επειδή είμαι εργαζόμενος στο χώρο και θεωρώ ότι η συναίνεση την οποία διακρίνω είναι καλό να επικρατήσει για να πάμε παρακάτω, θα πάω στο επόμενο. Το επόμενο έχει να κάνει με τη δικαιοσύνη. Πιάνω το τελευταίο. Τη δήλωση της κυρίας Γεροβασίλη το βράδυ της Τετάρτης. Πάρα πολύ έντονη δήλωση. Εξαιρετικά φορτισμένη. Και ρωτώ πριν πάμε σε όλα τα υπόλοιπα. Το ΣτΕ κατά τη γνώμη της Κυβέρνησης είναι ένα δικαστήριο το οποίο βγάζει αποφάσεις κατά παραγγελία; Έχει δικαστές οι οποίοι εκβιάζονται, οι οποίοι πιέζονται, οι οποίοι δεν έβγαλαν την απόφαση με βάση την κρίση τους για το Σύνταγμα αλλά έβγαλαν απόφαση γιατί τους πίεσαν καναλάρχες;

Κοιτάξτε να δείτε τώρα. Ξαναπάμε στη φορτισμένη περίοδο αλλά θα τη δεχτώ την πρόκληση κύριε Ευαγγελάτε.

Εδώ πρέπει να σταθούμε. Δεν μπορώ

Θα σταθούμε βεβαίως, βεβαίως. Αλίμονο. Δεν υπάρχει κανένα ζήτημα. Εάν κανείς παρακολουθούσε έτσι με προσοχή δελτία ειδήσεων συγκεκριμένων σταθμών θα αντιλαμβανόταν ότι οι δικαστές βρίσκονταν σε έναν κλοιό επικοινωνιακών πιέσεων. Δε νομίζω ότι παράγω κάποια είδηση αυτή τη στιγμή που το λέω αυτό, έτσι;

Όχι αλλά υπήρχε και από την άλλη πλευρά. Θυμάμαι και δηλώσεις και του Πρωθυπουργού και Υπουργών που έλεγαν ότι η απόφαση του ΣτΕ δεν μπορεί παρά να είναι θετική για την Κυβέρνηση.

Ακούστε με. Εάν κάθε αξιολόγηση ή αίσθηση για το πού θα πήγαιναν τα πράγματα την ονοματίζουμε πίεση το ίδιο θα πρέπει να κάνουμε και για τα στελέχη της αξιωματικής αντιπολίτευσης τα οποία ειδικά το τελευταίο διάστημα φωνάζαν ότι ο νόμος είναι αντισυνταγματικός, έτσι δεν είναι;

Να συμφωνήσουμε λοιπόν ότι πανταχόθεν υπήρχαν τοποθετήσεις.

Άρα λοιπόν νομίζω ότι αυτή ήτανε μία απόφαση η οποία είχε τα συγκεκριμένα χαρακτηριστικά..

Ναι αλλά οι δικαστές δεν έχουν την επάρκεια και να πουν ‘ δεν με νοιάζει ποιος λέει τι’ …

Σήμερα είναι μια καινούρια μέρα. Οι δικαστές αποφάσισαν αυτό που αποφάσισαν. Η Όλγα Γεροβασίλη έκανε μια δήλωση η οποία ήταν αυτή που ήταν και έπρεπε να είναι. Νομίζω ότι είμαστε στην επόμενη μέρα.

Η κα. Γεροβασίλη την έκανε ή η Κυβέρνηση την έγραψε εκείνο το βράδυ;

Η κα. Γεροβασίλη δεν είναι Βουλευτής Άρτας, είναι Κυβερνητική Εκπρόσωπος κι όταν διαβάζει ανακοινώσεις - ειδικά σε φορτισμένες στιγμές- αντιλαμβάνεστε ότι εκφράζει την Κυβέρνηση.

Από το βράδυ της Τετάρτης και μετά είχαμε μια σειρά από αποφάσεις, οι οποίες σχολιάστηκαν ποικιλοτρόπως. Είπαμε για την πρόθεσή σας να πάτε καινούριο νόμο που τον πήρατε πίσω, μετά το επόμενο που είπατε ότι ‘δεν θα πάμε για νόμο γέφυρα’, κάνατε αρκετά βήματα πίσω. Θέλω να σταθώ στον κ. Πολύδωρα...

Όχι, να σας πω για τον ‘νόμο-γέφυρα’. Βάζετε ένα θέμα, μην το αφήνουμε. Η απόφαση του ΣτΕ είχε 2 παραγόμενα αποτελέσματα. Το πρώτο ήταν ένα αποτέλεσμα το οποίο εμείς το χαρακτηρίζουμε άδικο. Δηλαδή, το ότι πρέπει αυτή τη στιγμή να μεταβιβαστούν πόροι από το δημόσιο ταμείο, οι οποίοι θα διοχετεύονταν σε συμπολίτες μας που τους έχουν ανάγκη προς συμπολίτες μας, οι οποίοι κατά τεκμήριο δεν έχουν ανάγκη και έχουν μεγάλη οικονομική επιφάνεια. Αυτό είναι το οικονομικό αποτέλεσμα.

Όχι περιμένετε! Έχω ένσταση σε αυτό και σοβαρή! Όταν παράγεται ένα αποτέλεσμα δημοσιονομικό από αντισυνταγματικό νόμο δεν μπορεί να το επικαλείστε. Μπορείτε να βγείτε και να πείτε -το λέγαμε κιόλας εδώ- ότι ‘παίρνουμε τα σπίτια όσων το όνομά τους αρχίζει από Α για να δώσουμε σε μετανάστες’. Δεν μπορείτε μετά να διαμαρτυρηθείτε γιατί θα μείνουν οι μετανάστες άστεγοι. Είναι αντισυνταγματικό αυτό.

Είτε είναι συνταγματικό είτε είναι αντισυνταγματικό το οικονομικό αποτέλεσμα είναι αυτό και δεν επιδέχεται να το αμφισβητήσουμε.

Ναι αλλά δεν μπορείτε να κάνετε οικονομική πολιτική-πολιτική παροχών με αντισυνταγματικά μέτρα. Δεν μπορείτε να το επικαλείστε αυτό.

Έχω πει ξανά και ξανά, η απόφαση του ΣτΕ μας δεσμεύει, θα την εφαρμόσουμε και θα προσαρμοστεί και η νομοθεσία ανάλογα. Το δεύτερο πιο σημαντικό κενό το οποίο παράγεται είναι το νομικό κενό. Ποιο είναι το νομικό κενό; Το νομικό κενό είναι ότι το ίδιο το ΣτΕ το 2010 έχει πει ότι η συνέχιση λειτουργίας των τηλεοπτικών σταθμών χωρίς άδεια αντίκειται στο σύνταγμα. Προσέξτε, το 2010! Φτάσαμε 2016 και αυτή είναι μια απόφαση την οποία την έγραψαν στα παλαιότερα των υποδημάτων τους!

Υπάρχουν όμως και ένα ενδιάμεσο στάδιο, 2 αποφάσεις του ΣτΕ -το 2014 και το 2015- που λένε ότι το μόνο αρμόδιο κατά το σύνταγμα για να εκδώσει τις αποφάσεις για τους Ραδιοτηλεοπτικούς σταθμούς είναι το ΕΣΡ.

Όχι, δεν λένε αυτό. Παρεμπιπτόντως, περιγράφουν το νομικό πλαίσιο, το οποίο ίσχυε τότε και ισχύει και αυτή τη στιγμή. Διότι εξηγώ, ο ν.4339 αποδίδει όλες αυτές τις αρμοδιότητες στο ΕΣΡ. Άρα τι είχαμε; Είχαμε μια απόφαση του ΣτΕ που λέει ότι είναι παράνομοι οι τηλεοπτικοί σταθμοί διότι λειτουργούν χωρίς τηλεοπτική άδεια -και αυτό αντίκειται στο σύνταγμα- και είχαμε από την άλλη την αδυναμία συγκρότησης του ΕΣΡ. Αυτή τη στιγμή, αυτά τα 2 γεγονότα συνδυαζόμενα με τη διαφαινόμενη απόφαση -η οποία λέει ότι η αποκλειστική αρμοδιότητα για την αδειοδότηση είναι στο ΕΣΡ- την οποία την περιμένουμε να εκδοθεί, παράγουν ένα κενό. Έτσι δεν είναι;

Παράγουν κενό όταν η εκάστοτε κυβέρνηση επιμένει σε ένα ραδιοτηλεοπτικό συμβούλιο με τον τρόπο που το θέλει, κομμένο και ραμμένο στα μέτρα της. Τι λέει το σύνταγμα; Φτιάξτε το με συναίνεση. Βλέπετε τώρα που αρχίζει να μπαίνει η συναίνεση πάμε και για ΕΣΡ. Εσείς ως αντιπολίτευση το μποϊκοτάρατε. Και εσείς δεν ψηφίζατε ΕΣΡ.

Όχι! Με συγχωρείτε πάρα πολύ, έχουν γίνει αλλεπάλληλες συζητήσεις και έχει παραδεχθεί και η προηγούμενη ηγεσία της ΝΔ ότι ήμασταν σε τροχιά συγκλήσεων.

Αφήστε που λένε ότι θέλατε να κόψετε και τη μητέρα της κυρίας Κωνσταντοπούλου…

Λοιπόν, αυτό είναι νομίζω πολύ φθηνό να ακούγεται. Μου δίνεται την ευκαιρία να σας πω ότι όταν είχε προκληθεί η συζήτηση στην προηγούμενη σύνθεση της Βουλής για το ΕΣΡ ζήτησα εγώ τη γνώμη του Νομικού Συμβουλίου του κράτους για το αν υπάρχει νόμιμη σύνθεση του ΕΣΡ. Δεν υπήρχε! Η απάντηση που έλαβα ήταν ότι από τις 16/10/2015 και μετά δεν υπάρχει νόμιμη σύνθεση.

Υπήρχαν και άλλες γνωμοδοτήσεις, ότι είναι ισχυρό και ότι μπορούν τα 4/5 …

Όχι, επιτρέψτε μου. Υπήρχαν και οι αποφάσεις του ΣτΕ οι οποίες αυτό το υπογράμμιζαν και υπήρχαν και πρόστιμα τα οποία αυτή η σύνθεση τα είχε επιβάλλει στους τηλεοπτικούς σταθμούς . Εναντίον των αποφάσεων αυτών είχαν προσφύγει τα κανάλια.

Τι ήθελα να πω όμως για το νόμο γέφυρα. Εδώ πέρα υπάρχει ένα νομικό κενό. Το νομικό κενό εγώ -αυτή τη στιγμή- παρανομώ ως Υπουργός αν δεν κάνουμε κάτι να το καλύψουμε. Όμως, εφόσον διαφαίνεται ότι πάμε για τη συγκρότηση του ΕΣΡ, μπορεί το ΕΣΡ εφαρμόζοντας το νόμο να αποδώσει τα δέοντα στους τηλεοπτικούς σταθμούς μέχρι να ολοκληρωθεί ο διαγωνισμός και η αδειοδότηση.

Κρατάω αυτό γιατί έχω ένα ερώτημα. Μένω στον Πολύδωρα. Ακούγαμε το Σάββατο το πρωί ότι η Κυβέρνηση θα φέρει ένα πρόσωπο ως επικεφαλής που θα κάνει τη ΝΔ να στριμωχτεί, διότι θα είναι ένα πρόσωπο που δύσκολα θα πει όχι. Θα είναι ο κ. Πολύδωρας αυτό το πρόσωπο;

Ο κ. Πολύδωρας είναι ιστορικό στέλεχος της δεξιάς παράταξης. Είναι πολιτικός αντίπαλος του δικού μας χώρου.

Και στη ΝΔ αντίπαλος είναι. Πήγε απέναντι, έφτιαξε δικό του κόμμα και τέλος πάντων είδα και αντιδράσεις από στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ, από Βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ που πάρα πολύ τους ενόχλησε. Να ρωτήσω λοιπόν πολιτικά: Ήταν μια πετυχημένη επιλογή ο κ. Πολύδωρας;

Ο κ. Πολύδωρας δυστυχώς δεν τελεσφόρησε ως επιλογή να συγκεντρώσει την πλειοψηφία. Νομίζω ότι καλώς επροτάθη . Προτάθηκε ακριβώς με το κριτήριο της προσδοκίας ότι πέραν των προσώπων και των παρατάξεων θα μπορούσαμε να συγκλίνουμε.

Πολιτικά το κρίνετε εύστοχο δηλαδή; Την επιλογή δηλαδή.

Πολιτικά την κρίνω αναγκαία και νομίζω ότι λόγω και της στάσης του ίδιου, συνέβαλλε -και στον δικό μας χώρο και στην αντιπολίτευση- να αυξηθεί το αίσθημα ευθύνης ούτως ώστε να πάμε σε συναινετικές λύσεις τις οποίες όπως φαίνεται μπορούμε να βρούμε.

Πάω τώρα σε αυτό που είπατε νωρίτερα για το ΕΣΡ, το νόμο γέφυρα. Ήταν το κρατούμενο που είχα. Έχουμε 2 νέους υπερθεματιστές, 2 νέους καναλάρχες γιατί ο ΣΚΑΙ και ο ΑΝΤ1 -οι κύριοι Αλαφούζος και Κυριακού- εκπέμπουν. Έχουμε όμως τους κυρίους Μαρινάκη και Σαββίδη οι οποίοι έχουν μια άδεια, δεν ισχύει πια διότι ο νόμος….

Δεν είχαν άδεια! Είναι υπερθεματιστές. Η διοικητική πράξη βεβαίως της απόδοσης της άδειας δεν έχει εκδοθεί, εν αναμονή και της απόφασης του ΣτΕ.

Υπάρχει περίπτωση να τους δούμε να εκπέμπουν ή όχι; Να τους δούμε να εκπέμπουν πριν τον καινούριο διαγωνισμό γιατί φαντάζομαι το ΕΣΡ θα κάνει έναν διαγωνισμό, έτσι;

Το ΕΣΡ θα κάνει έναν διαγωνισμό. Αυτή τη στιγμή εγώ δεν μπορώ να σκεφτώ μια διαδικασία κατά την οποία κάποιος μπορεί πολύ εύκολα να αποκλειστεί.

Δε μιλάω για τον διαγωνισμό, μιλάω μέχρι τον διαγωνισμό.

Ούτε εγώ μιλάω για τον διαγωνισμό και εγώ για το μέχρι διαγωνισμό πλαίσιο μιλάω. Λοιπόν, μέχρι το διαγωνισμό αυτή τη στιγμή το νομικό καθεστώς των τηλεοπτικό καθεστώς είναι κενό. Δεν έχει παραταθεί το αντισυνταγματικό καθεστώς νόμιμης λειτουργίας, δεν υπάρχουν οι παρατάσεις λειτουργίας και δεν υπάρχουν άδειες. Άρα θα πρέπει να πάμε σε μια κατάσταση όπου θα υπάρξει μια νομοθετική γέφυρα, την οποία θα φροντίσει -ελπίζουμε όλοι- το νέο ΕΣΡ.

Άρα είναι πιθανό να δούμε τους κυρίους Μαρινάκη και Σαββίδη να εκπέμπουν. Αυτό το ρωτάω νομικά γιατί δεν είναι επικίνδυνο θα πει κάποιος -προσωπικά με πολύ χαρά θα ήθελα να το δω αυτό, διότι ως εργαζόμενος και είναι η άποψη μου αυτή μακάρι να υπάρχουν 50 κανάλια- ότι αυτό είναι το αποτέλεσμα ενός διαγωνισμού που εκρίθη αντισυνταγματικός άρα είναι σα να δίνει κάποιες άδειες σε αυτούς και γιατί όχι σε κάποιους άλλους;

Προσέξτε, δεν θα παραχθεί κανένα έννομο αποτέλεσμα από τον διαγωνισμό στη νέα ρύθμιση που θα έρθει.  

Τότε γιατί παίρνουν άδεια αυτοί οι 2 και όχι γιατί κάποιοι άλλοι 2 ή και άλλοι 2;

Δεν είπα εγώ ότι παίρνουν οι συγκεκριμένοι ή ότι δε μπορεί να πάρει κάποιος τρίτος. Ποτέ δεν το ανέφερα αυτό. Λέω ότι πρέπει να υπάρχουν κριτήρια και να υπάρχουν και χρονικά περιθώρια μέσα στα οποία θα μπορούν να προσαρμοστούν.

Να το ρωτήσω διαφορετικά. Άρα θεωρείτε πιθανό να δούμε μέχρι τον διαγωνισμό του ΕΣΡ και τους 2 καναλάρχες να εκπέμπουν;

Δεν μπορώ να το ξέρω αυτό. Αυτό αφορά τις επιχειρηματικές τους επιλογές.

Ως πολιτικό προσανατολισμό η Κυβέρνηση θα το επιδιώξει αυτό;

Ο πολιτικός προσανατολισμός της Κυβέρνησης μπορεί όχι να διαφανεί, καθώς είναι κρυστάλλινος αλλά εάν κοιτάξει κανείς την προκήρυξη του διαγωνισμού που είχε πάρα πολλά αυστηρά κριτήρια, θα δει το τι αυτή η Κυβέρνηση κρίνει ότι πρέπει να είναι προϋπόθεση…

Άρα εσείς θέλετε να εκπέμπουν.

Δεν είπα ούτε ότι θέλουμε ούτε ότι δεν θέλουμε.

Σκεφτείτε όμως κάτι άλλο τώρα: Αν εκπέμψουν, 7 οι σημερινοί πανελλαδικοί και 2 οι καινούριοι, πάμε στους 9. Από τους 4 το φάσμα χωράει 9 και η αγορά μπορεί να τους σηκώσει.

Εμείς αυτή τη στιγμή είμαστε με τα μολύβια κάτω και περιμένουμε την απόφαση του ΣτΕ. Δεν μπορούμε να κατηγορούμεθα για όποιες εξελίξεις μεσολαβήσουν από τώρα μέχρι την αδειοδότηση.

Βάζω το ζήτημα πάλι και για εσάς και για την πρωτοβουλία με την πολιτική αξιολόγηση μιας θυελλώδους περιόδου. Περάσαμε μια θυελλώδη περίοδο και την περάσατε και εσείς προσωπικά. Για μένα όπως έλεγα πάντα ένα από τα βασικά προβλήματα ήταν το 4, με ότι μπορεί ο καθένας να συμπεραίνει γι’ αυτό. Όταν λοιπόν λέμε ότι μπορούν να εκπέμψουν αύριο 9 σταθμοί …

Σας λέω ότι αυτό δεν είναι στο χέρι της Κυβέρνησης αυτή τη στιγμή

Ναι αλλά γίνεται πρακτικά.

Τι να κάνουμε; Για πείτε μου.

Τίποτα να μην κάνετε. Να το αφήσετε να γίνει άμα θέλετε τη γνώμη μου, αλλά γίνεται, έχει σημασία αυτό.

Κοιτάξτε, κύριε Ευαγγελάτο εμείς πρέπει να νομοθετήσουμε. Ο νόμος δεν μπορεί να εφαρμόζεται α λα καρτ. Πρέπει να εφαρμόζεται για όλους. Θα σας έλεγα ακριβώς ότι αυτή τη στιγμή -ευτυχώς για τη δημοκρατία μας- δεν εκκινήθη και η δική μας διακυβέρνηση αντισυνταγματικά διότι έχουμε ακούσει πολλά περί αντισυνταγματικότητας . Θα μου επιτρέψετε λοιπόν να καταθέσω τον ισχυρισμό ότι εάν υπέγραφα εγώ αντισυνταγματικώς μια παράταση λειτουργίας την 31/12/2015 δεν θα είχα τέτοιου τύπου επιθέσεις και διαμαρτυρίες, εναντίον της Κυβέρνησης και εμού προσωπικώς.

Σε όλη αυτή τη θυελλώδη περίοδο που περιγράψαμε, εσείς κάνατε λάθη;

Βεβαίως.

Ποια είναι αυτά που θεωρείτε τα πιο σοβαρά λάθη;

Λάθη κάναμε και υπήρχαν και καθυστερήσεις, δηλαδή δεν διαβλέψαμε πάρα πολύ γρήγορα την πρόθεση της αντιπολίτευσης να σαμποτάρει σε όλες τις φάσεις τη διαδικασία της αδειοδότησης και τον διαγωνισμό αλλά θα μου επιτρέψετε να ισχυριστώ ότι επειδή έχει κυλήσει πολύ νερό στο αυλάκι, αυτή τη στιγμή η δική μας πλευρά είναι δικαιωμένη.

Εκεί εγώ έχω ένσταση. Πολιτική, η τέχνη του εφικτού. Ακόμα κι αν δεχτώ ότι θέλατε να ξεκαθαρίσετε το τοπίο – να πάρω την θετική πλευρά και όχι την κακή που λέει πως θέλετε να το ελέγξετε- δεν το καταφέρατε.

Δεν θέλουμε να ελέγξουμε το τοπίο, θέλουμε να το ρυθμίσουμε. Σας δηλώνω και από την εκπομπή σας, αυτή η Κυβέρνηση θα είναι ανυποχώρητη μέχρι αυτό το πράγμα να συμβεί. Δεν είναι δυνατόν δεν θα γίνει! Ξέρετε γιατί δεν θα γίνει; Διότι δεν υπάρχει αυτή τη στιγμή πολιτική δύναμη που να λέει ότι δεν πρέπει να γίνει αδειοδότηση, οι περισσότερες λένε διαγωνισμό εκτός από τη ΝΔ. Αυτό είναι μια μετατόπιση. Όταν ξεκινήσαμε, θυμάμαι με την κα. Βούλτεψη είχα μια δημόσια αντιπαράθεση, η οποία έλεγε ‘δεν τίθεται θέμα αδειών, όποιος θέλει πάει, ανεβαίνει και εκπέμπει’. Έχει κυλήσει νερό στο αυλάκι από τότε. Ξέρετε ποια είναι η κατάκτηση; Πρώτον, αποδείχθηκε ότι εδώ έχουμε έναν σπάνιο πόρο για τον οποίο το δημόσιο δεν αποκόμιζε τα οικονομικά οφέλη που έπρεπε να αποκομίζει. Δεύτερον, διαπιστώθηκε ότι το δημόσιο έχει και το ανθρώπινο δυναμικό και μπορεί να οικοδομήσει την τεχνογνωσία και αν υπάρχει πολιτική βούληση μπορεί ο διαγωνισμός να γίνει.

Όλα αυτά αν ήταν ο νόμος συνταγματικός. Εδώ προέκυψε αντισυνταγματικός και υπάρχει πολιτική ευθύνη.

Όχι, εδώ επιτρέψτε μου κύριε Ευαγγελάτο. Ο διαγωνισμός έγινε και ως εσωτερική λειτουργία προσεβλήθη σε όλα του τα στάδια με ασφαλιστικά μέτρα.

Ναι αλλά κρίθηκε αντισυνταγματικός.

Όχι, θέλω να επιμείνω εδώ. Αντισυνταγματική εκρίθη -κατά πως φαίνεται για να είμαστε ακριβείς- η μεταφορά των αρμοδιοτήτων, όχι η διαδικασία αυτή καθαυτή.

Δεν μιλώ για τη διαδικασία, για τη βάση της σκέψης και της πολιτικής πρωτοβουλίας της Κυβέρνησης μιλώ.

Έχετε δίκιο να λέτε ότι αυτός ο διαγωνισμός γεννήθηκε-φύτρωσε από μια πράξη η οποία εκρίθη αντισυνταγματική αλλά το δεδομένο είναι ότι μπορεί να διεξαχθεί. Ξέρετε τι σημαίνει να διεξαχθεί; Εάν συγκροτηθεί ΕΣΡ…

Όλοι το θέλουμε αυτό κ. Παππά

Εάν συγκροτηθεί ΕΣΡ όλο το ανθρώπινο δυναμικό, οι υπολογιστές, τα προγράμματα του λογισμικού είναι περιουσία του ελληνικού δημοσίου, η οποία μπορεί να αξιοποιηθεί για τον διαγωνισμό.

Αυτό που θέλω να σας πω εδώ κατά πρόσωπο είναι κάτι το οποίο λέω όλους αυτούς τους μήνες κάθε βράδυ: Δεν μπορώ να καταλάβω γιατί η Κυβέρνηση θέλει 4 κανάλια τη στιγμή που φάνηκε ότι οι ενδιαφερόμενοι ήταν αρκετοί και θα μπορούσαν να υπάρχουν περισσότερα κανάλια. Κατά τη γνώμη μου και τα χρήματα που μάζεψε θα μάζευε -ενδεχομένως και περισσότερα- καθώς φάνηκε ότι υπάρχει ισχυρό ενδιαφέρον και περισσότερες εισφορές από εργαζόμενους γιατί θα είχαμε πιο πολλά κανάλια και περισσότερους φόρους. Αν λοιπόν ανοίγατε το παιχνίδι και αντί για 4 λέγατε 10 μπορεί να μαζεύατε παραπάνω χρήματα και ως προς τις άδειες και ως προς τους φόρους.

Αν εσείς κ. Ευαγγελάτο προσπαθήσετε να πάτε στο Βόρειο Πόλο και να διοργανώσετε μια δημοπρασία ενώπιον των Εσκιμώων για πάγο αντιλαμβάνεστε ότι δεν θα μαζέψετε πολλά λεφτά. Τι σημαίνει αυτό; Σημαίνει ότι όταν δημοπρατήσετε ένα αγαθό το οποίο βρίσκεται σε αφθονία, η τιμή η οποία θα πάρετε θα είναι πολύ χαμηλή. Το φάσμα δεν άφθονο.

Όχι, αλλά μάνι-μάνι τώρα λέμε ότι μπορεί να σηκώσει 9 κανάλια και όχι 4 που μας έλεγε η Φλωρεντία!

Μισό λεπτό! Έχουμε λοιπόν 2 πτυχές επιχειρημάτων. Η μελέτη από το Ινστιτούτο της Φλωρεντίας -ένα Ινστιτούτο το οποίο συνεργάζεται σε πολλά επίπεδα με την ευρωπαϊκή επιτροπή και είναι το πλέον εξειδικευμένο στην Ευρώπη σε θέματα δικτύων και τηλεοπτικού φάσματος- έλεγε ό,τι λόγω του ότι η χώρα είναι υποχρεωμένη να δώσει το 2ο ψηφιακό μέρισμα, δεύτερον είναι υποχρεωμένη να περάσει …

Μην το κάνουμε όμως έτσι,..

Όχι, θα το κάνουμε όμως…

Ναι άλλα σήμερα έχουμε 7 κανάλια από τα οποία τα 5 …

Με έχετε ρωτήσει για τον αριθμό 4 τρείς φορές! Θα με αφήσετε να το πω όμως! Λοιπόν, και το δεύτερο είναι ότι θα πρέπει να περάσουμε στη μετάδοση υψηλής ευκρίνειας, πράγμα που σημαίνει ότι περιορίζεται αυτός ο πόρος.

Στην οποία εκπέμπουν σήμερα 5 σταθμοί με υψηλή ευκρίνεια, με high definition.

Αυτό επερωτάται, θα το δούμε στην επόμενη εκπομπή όμως! Στην οποία δεσμεύομαι να ξανάρθω. Μην επιμένετε, θα τα πούμε αυτά. Εν πάση περιπτώσει, το δεύτερο το οποίο βάλαμε εμείς μπροστά είναι το θέμα της οικονομικής βιωσιμότητας, διότι αυτή τη στιγμή αυτό που μπορεί να κάνει κανείς είναι να βάλει κάποια στάνταρ και για το παραγόμενο πρόγραμμα και για την ανάγκη να παράγουν μυθοπλασία, να παράγουν ντοκιμαντέρ, να παράγουν πολιτισμό. Όλα αυτά είναι χρήματα, είναι κόστος. Για να το κάνουν αυτό οι τηλεοπτική σταθμοί πρέπει να έχουν τη δυνατότητα την οικονομική. Όταν δεν την έχουν ξέρετε τι φαινόμενα έχουμε; Έχουμε φαινόμενα χαμηλώματος της ποιότητας των προγραμμάτων.

Αυτό είναι θέμα ελέγχου.

Όχι, δεν είναι διότι δεν είναι οικονομικά βιώσιμα τα σχήματα.

Έχετε τη γνώμη σας, είστε εκλεγμένος αλλά έχω τη γνώμη μου γιατί εργάζομαι στο χώρο 31 χρόνια.

Είναι απολύτως σεβαστό αλλά προσέξτε να δείτε: Εμείς πιστεύουμε βαθιά ότι η ρίζα της κακοδαιμονίας της διαπλοκής -ένα βιβλίο του οποίου τις σελίδες με έκπληξη διαβάζει το πανελλήνιο, παρακολουθώντας την επιτροπή ελέγχου των δανείων των ΜΜΕ και των κομμάτων αυτόν τον καιρό- είναι το γεγονός ότι είχαμε μη βιώσιμα σχήματα. Ευχή μας να πάνε πολύ καλύτερα τα πράγματα και στην οικονομία και στην αγορά για να μπορεί να αντέξει παραπάνω.

Έχω 2 ακόμη θέματα που θέλω να συζητήσουμε.

Το πρώτο, ανασχηματισμός. Αν μπορείτε να μας πείτε πότε να τον περιμένουμε, αν είναι κοντά ή μακριά και αυτό που έχει γίνει θέμα -από τη ΔΕΘ το θυμάμαι- αν θα μείνετε σε αυτό το Υπουργείο και στο χώρο που έχει την αρμοδιότητα των μέσων ενημέρωσης ή όχι.

Ξεκινάω από το δεύτερο. Θα σας απαντήσω τυπικά -όπως πρέπει να απαντάει καθένας από μας- ότι αυτό είναι αρμοδιότητα του Πρωθυπουργού.

Η δική σας επιθυμία ποια είναι;

Δεν υπάρχει περίπτωση να το σχολιάσω καθόλου αυτό. Αυτή τη στιγμή νομίζω ότι πρέπει να αφοσιωθούμε και να επικεντρωθούμε στη δυνατότητα που έχει προκύψει από την Διάσκεψη των Προέδρων για να συγκροτηθεί ΕΣΡ. Υπάρχει χρόνος και για τα άλλα.

Τον ανασχηματισμό τον περιμένουμε σύντομα ή πάει πιο πίσω;

Κοιτάξτε, για να είμαστε ειλικρινείς και να υπερβώ λίγο τα εσκαμμένα -για το τι πρέπει να λένε οι Υπουργοί σε σχέση με τον ανασχηματισμό- νομίζω ότι έχουμε αυτή την εξέλιξη σε σχέση με την πραγματική δυνατότητα συγκρότησης του ΕΣΡ και την εκκρεμότητα της 2ης αξιολόγησης, την οποία νομίζω θα μπορούσε κανείς να την προσμετρήσει όταν λαμβάνει τέτοιες αποφάσεις. Σε κάθε περίπτωση καταλήγω με την τυπική, διπλωματική και ειλικρινή απάντηση ότι αυτό -και ο τρόπος και ο χρόνος- είναι αρμοδιότητα και στην διακριτική ευχέρεια του Πρωθυπουργού.

Άρα ερμηνεύω εγώ -παρουσία σας- ότι μάλλον πρέπει να περιμένουμε το κλείσιμο και της 2ης αξιολόγησης και τον ανασχηματισμό μετά.

Δεν επιβεβαιώνω, δεν διαψεύδω.

Ωραία, ευχαριστώ για την επιβεβαίωση. Πάμε τώρα στο άλλο θέμα που θέλω να συζητήσουμε και έχει να κάνει με αυτή την ιστορία του ταξιδιού στη Βενεζουέλα, το οποίο σας θέτει μετ’ επιτάσεως η ΝΔ το τελευταίο διάστημα. Θυμίζω υπάρχει ένα ταξίδι το 2013, το οποίο κάνετε εσείς στη Βενεζουέλα μαζί με τον δικηγόρο τον κ. Αρτεμίου…

Και όχι μόνο…

και άλλους. Ρωτάει λοιπόν η ΝΔ: Πως πήγατε, γιατί πήγατε, τι έγινε, γιατί σας συνόδευε ο κ. Αρτεμίου, τι έγινε σε εκείνο το ταξίδι;

Νομίζω ότι αντιλαμβάνεται ο κόσμος ότι και η προσωπική μου στοχοποίηση έχει πάρα πολύ συγκεκριμένα ελατήρια. Νομίζω ότι η ΝΔ προσπαθεί να δημιουργήσει μια θολούρα. Αυτό ήταν ένα ταξίδι το οποίο οργανώθηκε από την Πρεσβεία της Βενεζουέλας στην Ελλάδα, ήταν μια περίοδος που διέβλεπαν οι πάντες ότι ο ΣΥΡΙΖΑ είναι η επερχόμενη κυβερνητική δύναμη και η Βενεζουέλα ήταν μια χώρα που έψαχνε ξένες επενδύσεις . Τώρα βέβαια έχει πάρα πολύ σοβαρά οικονομικά προβλήματα αλλά ήταν ο καιρός όπου είχε ανακαλύψει και νέα κοιτάσματα πετρελαίου

Εσείς γιατί πήγατε εκεί; Είπατε ότι πήγατε για τη διερεύνηση της αγοράς προϊόντων αλλά είδα τον κ. Αρτεμίου με ένα tweet, ο οποίος το γείωσε αυτό.

Εγώ αυτό που είπα σε μια ραδιοφωνική συνέντευξη ήταν ότι μια από τις πτυχές της επίσκεψης αυτής ήταν η διερεύνηση της δυνατότητας των κρατικών super markets εκεί να αγοράζουν ελληνικά προϊόντα. Αυτό θα ήταν ευχής έργον αν το είχαμε καταφέρει διότι πολλοί Έλληνες παραγωγοί θα είχαν τη δυνατότητα να το κάνουν αυτό. Πέραν τούτου νομίζω ότι είναι ταξίδια τα οποία γίνονται διαρκώς.

Κάνατε κάποια συμφωνία δηλαδή εκεί;

Όχι, δεν προέκυψε κάποια συμφωνία. Ο ΣΥΡΙΖΑ είναι και αδελφό κόμμα με το κυβερνών εκεί.

Ο κ. Αρτεμίου πως προέκυψε στην αποστολή;

Νομίζω ότι ο κ. Αρτεμίου είναι ένας επαγγελματίας, ο οποίος είναι αρμόδιος να κρίνει τι από τις επαγγελματικές του δραστηριότητες θέλει να αποκαλύψει δημοσίως ή όχι.

Το ρωτώ για έναν λόγο ακόμα. Υπάρχει μια ιστορία που λέγεται. Στην Ισπανία έχουν τη διερεύνηση της υπόθεσης χρηματοδότησης των Podemos από το καθεστώς Chavez τότε και μετέπειτα του διαδόχου του. Υπήρχαν λοιπόν κάποια δημοσιεύματα που έλεγαν ότι χρήματα δεν έφυγαν μόνο προς τους Podemos -δημοσιεύματα του τύπου της Βενεζουέλας- αλλά μπορεί να έφυγαν και προς την Ελλάδα, προς τον ΣΥΡΙΖΑ. Βάζουν ερωτηματικά.

Άρα εδώ είμαστε ενώπιον μιας μεθόδου επιθέσεων οι οποίες εκπορεύονται από την Δεξιά προς την Αριστερά, η οποία αυτή μέθοδος φαίνεται να είναι εξαγώγιμο προϊόν από την Ισπανία προς την Ελλάδα. Το τεκμήριο εξωτερικής χρηματοδότησης αυτή τη στιγμή υπάρχει για τη ΝΔ και το ΠΑΣΟΚ. Τα ‘μαύρα’ ταμεία της SIEMENS, τα οποία με απόφαση του γερμανικού δικαστηρίου φαίνεται ότι ήταν αυτά που τροφοδοτούσαν τα κόμματα τα οποία διαχειρίστηκαν την εξουσία, προφανώς με ανταλλάγματα το να παίρνει η SIEMENS τη μερίδα του λέοντος των δημόσιων εργασιών και προμηθειών.

Νομίζω ότι έχει κατατεθεί και μια ερώτηση από πάρα πολλούς Βουλευτές της ΝΔ, θα απαντήσουμε πάρα πολύ αναλυτικά αλλά νομίζω ότι τα κίνητρα και το timing αυτής της επίθεσης μπορεί να το αντιληφθεί ο κόσμος.

Λοιπόν, περιμένουμε το αποτέλεσμα όλης αυτής της ιστορίας με τις άδειες. Πότε εκτιμάτε ότι θα μπορούσε το ΕΣΡ να κάνει το διαγωνισμό; Σας το λέω με αγωνία γιατί όλοι μας τον θέλουμε τον διαγωνισμό αυτό.

Εξαρτάται.

Θα πάρει 6 μήνες, 8, έναν χρόνο;

Η εμπειρία η δικιά μας είναι πως δεν είναι μια απλή διαδικασία πάντως. Στο επίπεδο της προετοιμασίας θα πάρει κάποιο χρόνο. Δεν μπορώ να κάνω εκτίμηση αυτή τη στιγμή. Από την ημέρα που θα συγκροτηθεί πάντως, αντιλαμβάνεστε ότι θα χρειαστεί ή να οικοδομήσει μια δυνατότητα ή να αναθέσει σε κάποιον άλλο φορέα του δημοσίου να διεξάγει τον διαγωνισμό.

Είστε ανοιχτοί ακόμη και στα πρόσωπα αν η ΝΔ επιμείνει όχι για τον κ. Μορώνη αλλά για ένα άλλο πρόσωπο -μπορεί και να είναι διαφορετικό και από τον κ. Κουτρουμάνο- θα το συζητήσετε;

Η διάσκεψη των προέδρων θα το κάνει αυτό. Εγώ επαναλαμβάνω ότι χαιρετίζω το ότι βρισκόμαστε στο τελικό στάδιο της συζήτησης.

Η διάσκεψη των Προέδρων θα το κάνει αλλά τον Πολύδωρα στο Μαξίμου τον καλέσατε! Δεν τον κάλεσε ο Βούτσης στο γραφείο του στη Βουλή.

Την άκουσα και αυτή την κριτική αλλά νομίζω ο Νίκος ο Βούτσης έχει κάνει χειρισμούς οι οποίοι ανταποκρίνονται και με το παραπάνω στην θεσμική του ευθύνη, στο θεσμικό του ρόλο και νομίζω ότι και σε αυτή την συγκεκριμένη περίσταση θα έχουμε πάρα πολύ θετικά αποτελέσματα.

Σας ευχαριστώ πολύ κ. Παππά.